Naše činnost filosoficky vychází z neopominutelné premisy stoického starořeckého filosofa Epiktéta, který pracoval s úvahou o tom že: „Věci samy o sobě nejsou ani dobré, ani zlé. Rozhoduje pouze to, jak je vnímáme, jaký postoj k nim jsme schopni zaujmout“
Podle této teorie má člověk pět základních potřeb (od nejnižších po nejvyšší - společně pak tvoří jakousi pomyslnou „pyramidu“): • potřeba seberealizace, • potřeba uznání, úcty • potřeba lásky, přijetí, sounáležitosti, • potřeba bezpečí a jistoty, • základní tělesné, fyziologické potřeby. První čtyři kategorie Maslow označuje jako nedostatkové potřeby a pátou kategorii jako potřeby existence (bytí) nebo růstové potřeby. Všeobecně platí, že níže položené potřeby jsou významnější a jejich alespoň částečné uspokojení je podmínkou pro vznik méně naléhavých a vývojově vyšších potřeb.
REBT je inspirována filosofií, mimo jiné dva tisíce let starým výrokem filosofa Epiktéta: „Lidi nevyvedou z míry samotné věci, ale názory na ně“. Tedy pohledem, že naši citovou reakci nezpůsobuje událost samotná, ale spíše naše postoje a názory na ni. Musíme tedy nejprve změnit city, abychom mohli změnit myšlení.
Logoterapie vidí v člověku bytost hledající smysl a reaguje na volání po smyslu. 'Jaký smysl chci dát svému životu?'“ Logoterapie vidí v člověku bytost hledající smysl a reaguje na volání po smyslu. Logoterapie vnímá osobnost člověka jako celek, jednotu všech dimenzí – biologické, sociální, duševní i duchovní. Základní otázka zní: „Jaký smysl chci dát svému životu?'“ Základní přesvědčení je, že: „ Život má jedinečný smysl za všech, i nepříznivých okolností, je naší povinností nalézat vůli ke smyslu, k jeho naplnění“. Základní pravidlo, kterému důvěřujeme, je, že: „Člověk není tím, kdo klade životu otázky, nýbrž je tím, komu život klade otázky“. Shrnutí: „Kdo má proč žít, dovede snést každý životní způsob, kdo zná smysl svého bytí, ten je také nejlépe schopen překonávat všechny obtíže“. (W. F. Nietzsche)
Lidé jsou motivováni pracovat a spolupracovat, když: • zažívají přijetí • zažívají úspěch • mohou být prospěšní druhým lidem, mohou se spolupodílet • mají odvahu být nedokonalými. Cílem je pomoci klientovi konstruktivně překonat pocit méněcennosti a obnovit pocit sounáležitosti, vést klienta ke zkoumání přítomnosti a k hledání a posilování zdrojů a silných stránek pro realizaci jeho cílů v budoucnosti.